نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام

در واقع نقشه  یو تی ام به Universal Moving Mercator اشاره دارد. نقشه ای که چهار مرز ملک و همچنین نقشه ای که روی آن قرار گرفته است را مشخص و ثابت می کند. به زبان ساده، هر نقشه ای با مختصات را می توان UTM نامید. در هر کجای زمین که باشید با این مختصات می توانید بفهمید که این مکان کجاست. این نقشه ها توسط تجهیزات تخصصی مانند دستگاه های GPS تک فرکانس یا چند فرکانس که مختصات دقیق را تعیین می کنند ساخته می شوند. اگر نمی دانید چگونه با این دستگاه ها کار کنید.

نقشه UTM چیست

نقشه بر اساس سیستم مختصات جهانی است و هر مکان روی کره زمین مختصات منحصر به فردی دارد. در واقع، زمانی که نقشه UTM از زمین خود را تهیه می کنید. مختصات آن با نزدیک ترین سانتی متر مشخص می شود، بنابراین ملک یا زمینی دقیقاً مانند ملک خود در زمین پیدا نخواهید کرد. از سوی دیگر، هیچ کس روی زمین نمی تواند به یک وجب از زمین شما دست درازی کند.

نقشه

در مجموع تهیه این نقشه بزرگترین مشکل مالکان را که پوشش زمین بود حل کرد و از توزیع چندین سند جلوگیری کرد. بنابراین وقتی به اداره ثبت مراجعه می کنید و سند یک صفحه ای می گیرید. با نشان دادن این نقشه که محدوده ملک را به وضوح نشان می دهد. به راحتی می توانید این سند را دریافت کنید. علاوه بر این، مشخصات مختصات گوشه ملک نیز در سامانه «فهرست فهرست ها» درج می شود و هیچکس روی زمین با این مختصات نمی تواند برای زمین سند بگیرد. در واقع تهیه این نقشه کمک زیادی به کاهش کلاهبرداری و زمین خواری کرده است.

اهمیت نقشه یو تی ام 

نقشه UTM یک سیستم مختصات جهانی است که پوشش گسترده ای از ویژگی های سبد خرید، مختصات دقیق دارایی و موقعیت ملک و املاک مجاور را ارائه می دهد. تعیین حدود ملک به سانتی متر با این نقشه کمک می کند تا در هنگام فروش از اختلاف و ادعای افراد دیگر جلوگیری شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این نقشه کاربرد جهانی آن است و حتما در هنگام ترسیم نقشه با نام آن آشنا شده اید. این وب سایت کمک می کند تا هر ملک یا ساختمانی را با دقت و جزئیات بیشتری پیدا کنید و مکان ملک مورد نظر را با دقت بیشتری مشخص کنید.

مختصات UTM چیست

قبل از صحبت در مورد مختصات UTM، ابتدا باید بدانید که سیستم مختصات چیست. برای درک راحت‌تر این موضوع، به این مثال توجه کنید. دستگاه را در مرکز آشپزخانه قرار دهید سپس فاصله بین دستگاه را در دو محور افقی و عمودی محاسبه کنید.

اندازه گیری

با اندازه گیری و انجام این اندازه گیری ها متوجه خواهید شد که تنها یک وسیله در آشپزخانه شما وجود دارد که x متر از محور عمودی و y متر از محور افقی فاصله دارد و آن دقیقا همان وسیله ای است که شما به آن نیاز دارید. در واقع یک سیستم مختصات به شما می گوید که هر جسمی در فضا مختصات و موقعیت منحصر به فردی دارد و هیچ جسم دیگری با چنین مختصاتی وجود ندارد. بسته به مشکل، سیستم های مختصات مختلفی در دنیا وجود دارد، مانند سیستم مختصات قطبی یا سیستم مختصات استوانه ای که هر کدام برای موقعیت خاصی استفاده می شود.

انواع روش های نقشه برداری UTM

امروزه نقشه برداری UTM با استفاده از پهپادها، دوربین های نقشه برداری و GPS تک فرکانس و چند فرکانس انجام می شود و استفاده از GPS چند فرکانس با تیمی حرفه ای و مجرب بهترین و به صرفه ترین راه برای تهیه این نقشه می باشد.

به طور کلی روش های تهیه نقشه های UTM عبارتند از:

استفاده از دوربین نقشه: در این روش از دوربین نقشه سایت بدون کمک جی پی اس استفاده می شود، بر همین اساس و با استفاده از نرم افزارهای مربوطه، محل ملک مورد نظر بر روی نقشه پایه که معمولا نقشه است مشخص می شود. مقیاس 1:2000 است.

استفاده از GPS دو فرکانس یا چند فرکانس:

هدف از این روش گرفتن موقعیت فعلی ملک و استخراج ابعاد و مختصات آن است. در این روش نقشه بردار موقعیت زمین را با استفاده از GPS دو فرکانس یا چند فرکانس ترسیم می کند. بر اساس این روش، چهار ضلع ملک اندازه گیری شده و ابعاد آن با استفاده از نرم افزارهای مربوطه محاسبه می شود. در این روش همانند روش قبلی می توان مکان هندسی دارایی ها را بر روی نقشه های پایه قرار داد. اگرچه مختصات به دست آمده توسط نقشه های UTM بسیار دقیق است، اما باید توجه داشته باشید که همه نمی توانند با این نوع تجهیزات نقشه برداری نقشه بکشند و باید به دست متخصصان و متخصصان سپرده شود. زیرا صرف نظر از دقت دستگاه، اگر افراد غیر متخصص با آن کار کنند، دستگاه حتماً دچار اشتباه می شود.

از جمله خدماتی که این متخصصان می توانند به کاربران ارائه دهند عبارتند از:

مختصات ملک یا زمین، تهیه نقشه های ثبتی و نقشه های UTM
موقعیت ملک یا زمین با استفاده از نقشه های UTM. مختصات دقیق دارایی ها با استفاده از نقشه های UTM و تعیین وضعیت ثبت دارایی ها بدون مستندات رسمی.
تهیه و تنظیم فرم های مونتاژ برای انواع هوزینگ
برای تهیه نقشه زمین و اخذ سند رسمی ثبت نام کنید
با تعیین مختصات علفزار و زمین کشاورزی نقشه چهار میه یا UTM را تهیه کنید.

کاربرد نقشه UTM

مهم ترین کاربرد نقشه UTM این است که به مالک اجازه می دهد تا ابعاد و مختصات ملک را به طور دقیق و دقیق تعریف کند. بر اساس آن اسناد مالکیت را دریافت کند. این نقشه دارای مختصاتی است که می توانید مختصات ملک خود را در هر سیستمی مشاهده کنید. از آن جایی که ابعاد و اندازه های به دست آمد‌ه از نقشه UTM در سند مالکیت ثبت می شود، دقت و کیفیت انداز‌ه گیری ها و اطلاعات بدست آمد‌ه از این نقشه بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی نقشه UTM کاربردهای مختلفی دارد.

استانداردهای مختلف

بنابراین ادارات و سازمان های مختلف مرتبط با املاک سند می توانند با توجه به استانداردهای مختلف خود از این نقشه استفاد‌ه کنند. به عنوان مثال در شهرداری برای اخذ پروانه ساختمانی باید نقشه utm تهیه و ارائه شود و یا این نقشه تهیه و در ادارات ثبت و اسناد و املاک ارائه شود. اسناد یک صفحه و مالکیت. استفاده از نقشه های UTM به دفاتری مانند مدیریت زمین شهری، منابع طبیعی، دادگاه های حل اختلاف املاک و دادگاه های سلب مالکیت بستگی دارد. متفاوت است.

مزایای نقشه های UTM

قرار دادن پلاک در محل مورد نظر: با تهیه نقشه utm ملک، چهار محدود‌ه و مختصات دقیق ملک در نظر گرفته شد‌ه و پلاک به ملک مورد نظر ثبت می شود. به همین دلیل امکان ثبت نام یک نفر برای دو نفر مجزا وجود ندارد.
تعیین مختصات ملک بر حسب سانتی متر: مهمترین ویژگی نقشه های utm تعیین مختصات دقیق ملک و حتی گوشه های زمین بر حسب سانتی متر است. از این رو این نقشه ها به نقشه های چهار پین نیز معروف هستند. از آنجایی که قیمت زمین و ملک در چند سال اخیر افزایش یافته است. این مزیت نقشه های UTM باعث می شود وقتی طرفین محدودیت املاک خود را تأیید می کنند، صاحبان خانه یا خریداران از معاملات ضرر نکنند. جلوگیری از دخل و تصرف و جابجایی ملک مورد نظر: همان طور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین ویژگی های utm map تعیین مرز مشخص ملک و جداسازی آن از زمین هم جوار می باشد. بنابراین مهم ترین مزیت نقشه برداری UTM این است که از ادعاهای عمدی یا غیرعمدی دخل و تصرف و جابجایی اموال و زمین شما جلوگیری می کند.


نحوه پرداخت برای نقشه های UTM

نقشه های UTM معمولاً به دو روش پرداخت می شوند:
1: پیش پرداخت
2: پرداخت کل هزینه نقشه UTM بعد از تهیه نقشه که در این صورت باید ظرف یک هفته نقشه تهیه شود.