نقشه بردار در تاکستان

مهندس نقشه بردار در تاکستان کسی است که در رشته نقشه برداری که شاخه ای از علم مهندسی است تحصیل کرده است. وی با جمع آوری، آماده سازی، ذخیره سازی، پردازش، مدیریت، تجزیه و تحلیل، یکپارچه سازی، بازیابی و انتقال داده های مرجع مکان سروکار دارد. در این مقاله به توضیح دقیق نقشه برداری و کار نقشه بردار پرداخته ایم. به علاوه با تاریخچه ی این رشته نیز آشنا خواهید شد.

تاریخچه علم نقشه برداری

حتی در گذشته با کمک ستارگان و اجرام فضایی نقشه برداری انجام می شد، مردم در طول تاریخ همواره سعی داشته اند تا موقعیت های جغرافیایی زندگی خود و راه های ارتباطی بین آنها را بر روی کاغذ یادداشت کنند. این را می توان در نقوشی که در سنگ نبشته ها، غارها و حتی روی خاک رس یافت می شود مشاهده کرد. این اقدامات برای دسترسی آسان به یکدیگر، شناسایی موقعیت های جغرافیایی برای زندگی بهتر و حتی مقابله با خطرات احتمالی طبیعی و غیر طبیعی است.

در گذشته برای اعمال این اطلاعات از ساده ترین ابزارها (حکاکی روی سنگ و چوب و …) استفاده می شد. با پیشرفت علم و گسترش ابزار نقشه برداری در طول زمان این امکان را برای افراد فراهم کرد که بتوانند با ابزارهای جدید نقشه دقیق تری از موقعیت مکانی خود ترسیم کنند. این تجهیزات جدید مانند قطب نما و … باعث پیشرفت قابل توجه و چشمگیری در سده های گذشته شد. با پیشرفت بشر و اختراع بالن ها و هواپیماها، تهیه نقشه های سطح زمین وارد فاز جدیدی از نقشه بردار شد.

اوج اهمیت نقشه بردار در قرن گذشته را می توان در ارتباط با جنگ های جهانی اول و دوم مشاهده کرد. که چگونه در دسترس بودن نقشه های دقیق مواضع خود و دشمن می تواند به اقدامات نظامی کشورها کمک کند. در حال حاضر تجهیزات زمینی دقیق برای اندازه گیری زوایا، فواصل، مختصات، تا تجهیزات دقیق نقشه برداری هوایی و حتی تجهیزات دقیق و به روز ماهواره ای به مردم این امکان را می دهد که هر روز نقشه های دقیق تری از سطح زمین داشته باشند.

نقشه بردار در تاکستان

انواع گرایش های مختلف علم ژئوماتیک یا نقشه برداری در شهر تاکستان:

نقشه برداری ثبتی (کاداستر):

هدف این گرایش حفظ ارزش های قانونی اموال است. در واقع تعیین حریم خانه ها، زمین های کشاورزی و …. نشان دادن مالکیت یک شخص است. در چند سال اخیر سازمان ثبت اسناد اقدام به تهیه کاداستر املاک کرده است. یکی از بحث های مهم کاداستر در این ایام بحث مربوط به تهیه نقشه utm است که این روزها به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است. چرا که برای تهیه نقشه های تک برگ نیاز به تهیه نقشه UTM ملک می باشد. تهیه این نقشه از وظایف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری می باشد.

نقشه برداری مسیر در شهر تاکستان:

در این شاخه ریل گذاری راه های شهری و روستایی، ارتباطات بین آنها، خطوط برق، گاز، برق و … در نظر گرفته شده است.

شاخه ی کارتوگرافی:

به تمامی تکنیک ها و علومی که در چاپ و ساخت نقشه به ما کمک می کنند، به عبارت دیگر به تمام روش های اعمال نقشه ها بر روی کاغذ، کارتوگرافی می گویند. کارتوگرافی از گرایش های مهندسی نقشه برداری محسوب می شود.

نقشه برداری روستایی و شهری:

هدف این نوع نقشه برداری ترسیم تمام اثرات طبیعی و مصنوعی است. ترسیم ساختمان ها، پوشش گیاهی مانند درختان، مسیرهای رفت و آمد و غیره.

سنجش از راه دور (RS) :

هدف از سنجش از راه دور تهیه نقشه با استفاده از تصاویر ماهواره ای است که دارای محدوده طیفی متفاوتی هستند.

فتوگرامتری در شهر تاکستان:

فتوگرامتری تمام علوم و فنون عکس برداری از عکس های هوایی و در نهایت ترسیم نقشه از روی عکس های هوایی با استفاده از نرم افزار و سخت افزار مخصوص می باشد. نقشه برداری هوایی یا فتوگرامتری را می توان یکی از زیباترین گرایش های نقشه برداری نامید. در این شاخه نقشه بردار به عکس های هوایی و نقشه های هوایی می پردازد.

نقشه بردار زمینی به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، اما نقشه بردار هوایی یا فتوگرامتری اینگونه نیست. در فتوگرامتری، دید سه بعدی با استفاده از یک جفت تصویر گرفته شده از سطح زمین در فاصله معینی فراهم می شود و در نتیجه نقشه ای از این تصاویر تهیه می شود.

سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) :

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مجموعه ای عملیاتی است که شامل افراد، سخت افزار، نرم افزار، داده ها، نحوه برقراری ارتباط بین آنها برای پردازش، تجزیه و تحلیل، به روز رسانی و ذخیره داده ها برای نمایش یک پایگاه داده ی مرجع است.

نقشه بردار در تاکستان

نقشه برداری نظامی:

هدف این نوع نقشه برداری تعیین اطلاعات جغرافیایی کشورها، پوشش نقشه های فعالیت های نظامی، تعیین مرزهای ملی و غیره است.

نقشه برداری توپوگرافی:

هدف این گرایش از نقشه برداری شناسایی ویژگی های فیزیکی زمین از قبیل پستی و بلندی ها، عوارض سطح زمین و غیره است.

هیدروگرافی:

هیدروگرافی یا آبی، در واقع مجموعه ای از روش ها برای شناسایی بخش های آبی مانند دریاها، دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها، آبراه ها، چاه های آب و … برای تعیین عمق بستر دریا برای تسهیل حرکت کشتی ها است. تهیه نقشه های آبی جهت هدایت کشتی ها، سکوهای نفتی و غیره و نیز تغییرات آبهای جهان ضروری است.

شاخه ی ژئودزی در شهر تاکستان:

علم اندازه گیری هندسه زمین، شکل و تغییرات فیزیکی آن که ناشی از تنش های درونی زمین از هسته تا پوسته است،  که بر هندسه زمین تأثیر می گذارد و تأثیرات سایر اجرام فضایی را به ما نشان می دهد، ژئودزی نام دارد.

ستاره شناسی یا نجوم:

تعیین موقعیت با استفاده از ستارگان، حالات آنها و نحوه قرارگیری آنها در طول روز و شب نجوم نام دارد.

نقشه برداری زیرزمینی:

هدف این شاخه حفاری زمین به منظور طراحی تونل، معدن، حفاری چاه، ایجاد رمپ و …است.

معرفی نرم افزار های لازم برای مهندس نقشه بردار در شهر تاکستان

با توجه به گستردگی شاخه مهندسی نقشه برداری، نیاز به نرم افزار کاربردی نقشه بردار بیش از پیش احساس می شود. بنابراین نیاز به استفاده از نرم افزارهای طراحی و محاسبات در کارگاه های ساختمانی نقشه بردار و GIS خواهید داشت.

امروزه شرکت های بزرگ دنیا که در زمینه ساخت تجهیزات نقشه برداری فعالیت می کنند، علاوه بر تولید محصولات تخصصی نقشه بردار، نرم افزارهای بسیار مفیدی را نیز ارائه می دهند. به طوری که با استفاده از این نرم افزار ها، سرعت، دقت و کارایی دستگاه های نقشه بردار افزایش می یابد. علاوه بر شرکت هایی که در زمینه تولید تجهیزات و نرم افزار نقشه برداری فعال هستند، برخی از شرکت ها تنها در زمینه تولید نرم افزار مهندسی نقشه برداری تخصص دارند.

از جمله شرکت هایی که در زمینه تولید نرم افزار تخصص دارند می توان به Autodesk اشاره کرد که کمک های زیادی به مهندسان سراسر جهان به خصوص مهندسان نقشه بردار کرده است.

نرم افزار ها در این زمینه بر روی اکثر سیستم عامل ها مانند ویندوز، اندروید، اپل iOS و … قابل نصب هستند.