نقشه بردار در اشتهارد

باتوجه به اهمیت زیاد استفاده از نقشه در اکثر مشاغل امروزی، قصد داریم در این مقاله به توضیح نقشه برداری بپردازیم. همچنین با مهندس نقشه بردار و وظایف مهم او آشنا شویم. کارشناسان مهندس نقشه بردار در اشتهارد و گروه مهندسی نقشه بردار می توانند با استفاده از دستگاه GPS و دوربین های نقشه بردار یک کروکی ثبت و نقشه یک دو هزارم (1/2000) و  نقشه ی UTM از زمین تهیه کنند و در جانمایی ملک به شما کمک کنند.

مهندس نقشه بردار در شهر اشتهارد کیست؟

در گذشته شاخه ای به نام مهندسی راه و ساختمان وجود داشت که بعدها این شاخه به عمران-عمران و عمران نقشه برداری تقسیم شد. البته این تعریف بسیار ابتدایی و غیرعلمی است. زیرا بنابر سخنان بسیاری از افراد، نام گذاری نقشه بردار برای منطقه ای با این وسعت بسیار محدود کنند‌ه و ناعادلانه است.

یک تعریف رایج و کوتاه این است که «کسی که نقشه تهیه می کند نقشه بردار نامید‌ه می شود». اما این تعریف این سوال را در ذهن مردم ایجاد می کند که تفاوت بین نقشه بردار و نقشه کش چیست؟

نقشه برداری یکی از گرایش های مهندسی است و بیشتر مربوط به علوم زمین و نقشه های مربوط به زمین و مشتقات آن است در حالی که نقشه کشی از شاخه های هنر است و بیشتر مربوط به طراحی قطعات و یا موارد دیگر است.

چیزی که امروزه مهندسان آن را نقشه برداری می نامند، کلمه ژئوماتیک است. ژئوماتیک به معنای علم زمین یا به معنای بهتر مهندسی زمین است که شامل گرایش های ژئودزی، نقشه برداری، سنجش از دور، کاداستر، GIS و فتوگرامتری است.

نقشه بردار در اشتهارد

به طور کلی نقشه برداری در شهر اشتهارد چیست؟

امروزه اهمیت نقشه و داشتن نقشه با جزئیات دقیق و به روز بر هیچکس پوشیده نیست، نقشه برداری یا علوم مربوط به آن در واقع علم و روش های تعیین موقعیت نقاط روی زمین، فاصله و زوایای بین آنها است.

به عبارت دیگر، نقشه برداری فرآیند تجزیه و تحلیل و ثبت اطلاعات روی زمین برای کمک به تهیه نقشه برای اهداف مختلف است. از جمله کاربردهای نقشه برداری این است که می توان از آن در مقیاس وسیع برای تعیین مرزهای نظامی، دریایی و غیره استفاده کرد. در مقیاس های کوچکتر می توان به نقشه های شهری و روستایی، نقشه راه، ثبت املاک و غیره اشاره کرد.

تجهیزات لازم برای انجام نقشه برداری در شهر اشتهارد

تجهیزات زمینی نقشه بردار:

از تجهیزات زمینی نقشه بردار می توان به انواع ترازها، نقاله ها، ایستگاه های توتال، دستگاه های اندازه گیری لیزری، GPS، منشورها، نشانگرها و … اشاره کرد.

تجهیزات فضایی و ماهواره ای نقشه بردار:

استفاده از ماهواره های دارای حسگر هایی که قادر به ضبط و ارسال امواج کوتاه و بلند هستند، سکوی اندازه گیری، GPS، IMU، گیرنده های ضبط و ارسال پالس از دیگر تجهیزات ماهواره ها برای ثبت عکس یا گرفتن نقاط هستند.

تجهیزات هوایی نقشه بردار:

استفاده از تجهیزات هوایی در نقشه برداری مانند هواپیما، هلیکوپتر، پهپاد و استفاده از دوربین های تصویربرداری هوایی و ….

انواع گرایش در علوم ژئوماتیک (نقشه برداری) در شهر اشتهارد:

1- نقشه بردار زمین:

این نوع نقشه برداری در واقع اطلاعات مربوط به سطوح خشک زمین است که شامل تمام عوارض، سطوح پایین و بالا می باشد. در واقع اولین قدم برای هر نقشه بردار و رسیدن به تخصص، عبور از این مرحله است که سر لوحه ی تمام جریانات این علم است.

حتی علومی مانند فتوگرامتری و نقشه برداری نیاز به مطالعه دقیق نقشه برداری زمین دارند. نقشه بردار زمین در کلیه کار ها و فعالیت های عمرانی و ساختمانی، راه سازی، سدسازی، نقشه برداری معادن و غیره شرکت دارد.

2- نقشه بردار هوایی:

نقشه برداری هوایی یا در واقع فتوگرامتری روشی است که در آن با استفاده از عکس های گرفته شده از سطح زمین توسط هواپیما ها، هلیکوپتر ها و … نقشه تهیه می شود.

البته با پیشرفت علم و تجهیزات این روزها مبحث نقشه برداری با پهپاد که جزء فتوگرامتری برد کوتاه است مطرح شده است.

3- نقشه بردار ماهواره و فضا:

در این روش ارسال و ثبت پالس ها در هر زمان با استفاده از ماهواره هایی که از سطح زمین پرتاب می شوند و در مدارهای زمین قرار می گیرند، دامنه یاستفاده از نقشه برداری را بسیار پیشرفته کرده است

نقشه بردار در اشتهارد

حقوق مهندس نقشه بردار در شهر اشتهارد چه قدر است؟

یکی از رشته های اصلی و مهم در سازمان نظام مهندسی، نقشه برداری می باشد. فارغ التحصیلان نقشه برداری در هر مرحله از دیپلم تا آموزش عالی به سرعت جذب بازار کار می شوند. با توجه به اهمیت این رشته در مهندسی عمران و محاسبات سنگین ریاضی و تئوری خطاها، اخذ مدرک در این رشته کار آسانی نیست. بنابراین دانشجویان نقشه برداری حتی در دوران تحصیل با پیشنهادهای شغلی زیادی مواجه می شوند.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت راه و ترابری، وزارت نفت، سازمان آب، سازمان بنادر و کشتی رانی، سازمان جغرافیایی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری های کشور و بخش خصوصی، از جمله سایت های استخدام فارغ التحصیلان نقشه برداری هستند.

در هر شغلی میزان درآمد بستگی به تلاش افراد دارد. اما می توان گفت که نقشه برداری علاوه بر سختی ها و چالش هایش حقوق و درآمد بالایی دارد. نقشه بردار با توجه به رنج ها و تجربیات خود درآمدهای متفاوتی دارد که قطعا سابقه ی هر شخص در این قضیه موثر است. البته هستند کسانی که با وجود سابقه کاری کم حقوق بالایی دریافت می کنند که بستگی به تجربه آنها دارد.

چالش های یک مهندس نقشه بردار در شهر اشتهارد

رشته نقشه برداری را می توان یکی از چالش برانگیزترین شاخه های مهندسی دانست. درست از بدو ورود به نقشه برداری باید خود را برای مواجهه با انواع چالش ها آماد‌ه کنید که در ادامه به آنها می پردازیم.

از آنجایی که مهندس نقشه بردار مهره ی اصلی هر پروژه مهندسی و به ویژه ساختمانی است، دانشجویان نقشه بردار باید در طول دوران دانشجویی خود با انواع مسائل و دروس مختلف آشنا باشند. اینها دروس هندسه و ریاضی بسیار پیچید‌ه ای هستند که هر نقشه بردار موفقی باید بر آنها مسلط باشد.

دوره های مختلف فیزیک از جمله فیزیک نور که در تجهیزات نقشه برداری مورد نیاز است و حتی مسائل پزشکی که به دلیل پروژه های میدانی و خطرات باید نقشه بردار بر آن ها مسلط باشد.

چالش های بعدی مربوط به دریافت پروژه و نحوه قراردادها می باشد که این امر بسیار ضروری است. زیرا یک مهندس نقشه بردار باید تمام موارد را در نظر بگیرد تا در پایان کار و تحویل پروژه ضرر نکند. به طور کلی، حقوق نقشه بردار یک محدوده بزرگ است، که حداقل و حداکثر آن فاصله ی زیادی دارد.