نقشه برداری کردان

نقشه برداری کردان

نقشه برداری کردان، همان طور که می دانید یکی از سخت ترین و حساس ترین زمینه های کار ساختمانی، کار نقشه برداری است که نیاز به مهارت و توانایی خاصی دارد. شامل دو مرحله است: اندازه گیری یا محاسبه و نمایش نتایج عملکرد. در مرحله انداز‌ه گیری از دستگا‌ه ها و روش های مختلفی برای به دست آوردن داد‌ه های لازم برای مرحله دوم استفاد‌‌‌ می شود. نتایج کار به صورت آنالوگ (نقشه ها، مقاطع طولی و عرضی و …) یا دیجیتال (مانند جداول، مدل های زمین دیجیتال) ارائه می شود.

نقشه برداری

نقشه برداری یا یکی از محبوب ترین دوره های این روزها است که نظرات بسیار خوبی را به خود جلب کرده و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این رشته جزو دسته های علوم مهندسی می باشد و در تمامی دانشگاه های کشور تدریس می شود.

علم نقشه برداری کردان

امروزه علم نقشه برای دستیابی به اهداف و مقاصد مختلف و ارتقای بهتر آنها بسیار کاربردی و مفید است.نقشه برداری انواع مختلفی دارد و هر نوع نقشه برداری نیاز به تجهیزات و دانش خاصی دارد. برای مشاهده موفقیت در حال رشد از این طریق، باید خودتان را بسنجید و ببینید آیا قبل از انتخاب آن علاقه وجود دارد یا خیر. برای اطلاعات بیشتر با تیم مهندسی تماس حاصل فرمایید.

تاریخچه نقشه برداری

تمام حرفه هایی که این روزها دنبال می کنیم یا در آن مشغول هستیم، سابقه دارند. نقشه برداری همینطور. در گذشته، مردم مجبور بودند از ابزار و صفحه نمایش برای پیگیری محل زندگی خود، چه در دریا و چه در خشکی استفاده کنند. با توجه به ماهیت توسعه نیافته گذشته، آنها از دیواره های غار، ماسه، سنگ و چوب برای ثبت این موقعیت ها استفاده کردند.پس از پیشرفت بشر در نقشه برداری در طول زمان، مردم توانستند نقشه سبک امروزی را برای اولین بار در قرن 18 ایجاد کنند.

 

اهداف نقشه برداری

به طور کلی نقشه ها با هدف تک یا چندگانه ایجاد می شوند. نمونه ای از آن را می توان نقشه ها یا داد‌ه های توپوگرافی نامید. نقشه های تک منظوره برای کارهای خاص مانند نقشه های توزیع جمعیت، نقشه های آماری، نقشه های زمین شناسی و … تهیه می شود.
طبقه بندی انواع کارت:
1. نقشه های خطی
2. نقشه های عکس (تصویر نقشه – عکس ارتو)
3. نقشه ها با استفاده از تصاویر ماهواره ای

نقشه خطی نقشه برداری کردان

نشانه ها به شکل نمادهایی با کتیبه برای بیان ویژگی های خود استفاده می شوند، در حالی که در نقشه عکس، خود تصاویر ویژگی هستند. یا دره نشان داد‌ه شد‌ه است، بنابراین می توان تصویر را تفسیر کرد.مزیت بسیار بارز نقشه برداری تصویر، تولید سریع آن در مقایسه با نقشه برداری خطی و سنتی است.

1- زمین نقشه برداری (geodesy): نوع پایه نقشه برداری برای تعیین و بررسی شکل و ابعاد زمین و اثرات سطحی آن.
2- توپوگرافی: گرفتن و نشان دادن شکل زمین و محاسبه مساحت و ارتفاع. در واقع هدف اصلی آن تهیه نقشه های ارتفاعی است.
3- فتوگرامتری: تهیه نقشه با استفاده از عکاسی زمینی، هوایی یا ماهواره ای.
4- کارتوگرافی (کارتوگرافی): مراحل ترسیم نقشه نامیده می شود. هنر در این بخش نقشه برداری بسیار دخیل است.
5- سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS): در این سیستم کلیه داد‌ه ها به عنوان مرجع دسته بندی می شوند و دارای اهداف زیادی مانند ذخیره سازی، بازیابی، به روز رسانی و پردازش داد‌ه های مکانی برای پشتیبانی از تصمیم گیری یا حل مسئله می باشد. بهترین روش و کمترین هزینه ممکن را ایجاد می کند.

6- سنجش از دور (RS): جمع آوری داد‌ه ها از ویژگی های سطح زمین بدون تماس فیزیکی اغلب بر اساس تصاویر ماهواره ای است.
7- کاداستر (نقشه قطعه): نقشه برداری ثبت شد‌ه یا شخص حقوقی نقشه برداری.
8- هیدروگرافی: تهیه نقشه های عمق آب و داد‌ه های مکانی.

حوزه های کاربردی نقشه برداری

را‌ه: نقشه مسیر برای طراحی و اجرای مسیرهایی مانند جاده، را‌ه آهن و فاضلاب استفاده می شود.
زیرزمینی: نقشه کشی زیرزمینی موضوع تهیه یا تهیه نقشه تونل ها و معادن است.
هیدروگرافی: به دست آوردن موقعیت عمق دریاها و رودخانه ها، عبور کشتی ها، زیردریایی ها، خطوط لوله نفت و گاز در اعماق دریاها، ایجاد اسکله های جدید و مکانیزه، ایجاد نقشه های هیدروگرافی برای احیای بنادر و سواحل، و همچنین استفاده مناسب و بهینه از آنها در دریاچه ها و سدها استفاده می شود.
نظامی: نقشه‌برداری نظامی برای تهیه نقشه‌های نظامی و شناسایی نقاط مهم استراتژیک یک منطقه و برای اهداف نظامی و برای استقرار و استقرار گسترده نیروهای رزمی، مواضع تهاجمی و دفاعی استفاده می‌شود.کارت ثبت نام:
کارت ثبت برای تعیین حدود زمین و مساحت قطعات ملکی در زمینه املاک استفاده می شود.
شهر: از نقشه برداری شهر برای تهیه و اجرای طرح ها و دستورالعمل های جامع و تفصیلی شهرها استفاده می شود.

درآمد حاصل از کار نقشه برداری

نقشه برداری یکی از رشته های اصلی در سازمان نظام مهندسی است. فارغ التحصیلان کارتوگرافی در تمامی مقاطع، از دیپلم گرفته تا مقاطع عالی، به سرعت در حال ورود به بازار کار هستند. گرفتن مدرک در این رشته به دلیل اهمیت کار ساختمانی و محاسبات سنگین ریاضی و تئوری خطا در این رشته کار ساده ای نیست. سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت را‌ه و ترابری، وزارت نفت، منابع آب، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری های کشور و بخش خصوصی شامل اشتغال سایت ها از فارغ التحصیلان این صنعت هستند.

انواع گرایش در ژئوماتیک (نقشه برداری)

1: مقام اول نقشه برداری:

این نوع نقشه برداری کردان در واقع اطلاعات مربوط به تراز خشک زمین است که شامل تمامی پیچیدگی ها و ارتفاعات می شود و در واقع اولین قدم برای هر نقشه برداری و رسیدن به تخصص، گذر از این مرحله است که آغاز همه چیز است. روندها یک علم است
حتی علومی مانند فتوگرامتری و کارتوگرافی نیاز به مطالعه دقیق زمین های نقشه برداری دارند. نقشه بردار زمین در کلیه کارها و فعالیت های عمرانی و ساختمانی، را‌ه سازی، سدسازی، استخراج معادن نقشه برداری و غیره استفاده می شود.

2-نقشه برداری هوا:

نقشه برداری هوایی یا در واقع فتوگرامتری، تصویربرداری هوایی از هواپیما، هلیکوپتر و … از روی زمین است.
البته این دوربین در طول سال ها کهنه شد‌ه است.