نقشه برداری ماهدشت

نقشه برداری ماهدشت

نقشه برداری ماهدشت، تعیین موقعیت نسبی نقاط روی سطح زمین یا نزدیک به آن هدف اصلی بررسی نقشه است. از این تعریف ساده می توان نتیجه گرفت که هدف تعیین مختصات نقاط در سه بعدی است. در برخی موارد برای تعیین مکان، بعد زمانی نیز در نظر گرفته می شود (اندازه گیری های نجومی و بردار ماهواره نقشه) و مختصات مورد نظر می تواند مختصات دکارتی Z، Y، X و یا مختصات طول و عرض جغرافیایی باشد.
نمونه برداری نقشه معمولاً شامل دو مرحله است: گرفتن (یا اندازه گیری) و محاسبه و ارائه نتایج کار. در مرحله اندازه گیری از دستگاه ها و روش های مختلفی برای به دست آوردن داد‌ه های لازم برای مرحله دوم استفاده می شود. نتایج کار به صورت نماینده (نقشه، مقطع طولی و مقطع، و غیره) یا شکل (به عنوان مثال جداول، مدل های عددی زمین) ارائه شد‌ه است.

آموزش وکتور نقشه ماهدشت

نقشه در سطوح مختلف آموزش داد‌ه می شود. داوطلبان ورود به این رشته باید در رشته های ریاضی (هندسه و مثلثات) و فیزیک در مقطع متوسطه قوی بوده و همچنین علاقه و آمادگی جسمانی لازم را برای کار میدانی داشته باشند.

شاخه ها

به دلیل بزرگ بودن نقشه بخش های مختلفی برای آن در نظر گرفته شد‌ه است:
1- ژئودزی: تعیین و بررسی شکل و ابعاد زمین
2- توپوگرافی: گرفتن و نشان دادن شکل زمین و محاسبه مساحت و ارتفاع که هدف اصلی آن تهیه ارتفاع نقشهها می باشد.
3- فتوگرامتری: تهیه نقشه توسط عکس برداری زمینی، هوایی یا ماهواره ای
4- نقشه برداری: فازهای ترسیم نقشه را نقشه می نامند، تنها بخشی از نقشه برداری است که هنر در آن شرکت می کند.
5- سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS): در این سیستم کلیه اطلاعات به عنوان یک سایت مرجع طبقه بندی می شود و کاربردهای زیادی از جمله ذخیره، بازیابی، به روز رسانی و پردازش داد‌ه های مکانی برای تصمیم گیری یا پشتیبانی از آن برای حل یک مشکل دارد. مشکل به بهترین شکل و با کمترین هزینه امکان پذیر است.

6- سنجش از دور (RS): جمع آوری اطلاعات از ویژگی های سطحی بدون تماس فیزیکی بیشتر متکی به تصاویر ماهواره ای است.
7- ثبت اسناد و املاک: حواله نقشه ثبت شد‌ه یا نقشه انتقال با ارزش قانونی.
8- هیدروگرافی: یا هیدروگرافی برای تهیه نقشه و داد‌ه های مکانی از عمق آب.

بازار کار در زمینه نقشه برداری

به طور کلی مهندسان میدان نقشه عموماً در زمینه های مختلف فعالیت می کنند. اگر این افراد از نظر علمی در سطح بالایی باشند، می توانند در زمینه های بسیار خوب با درآمد عالی فعالیت کنند. برخی از مشاغلی که فارغ التحصیلان وکتور نقشه می توانند در آنها کار کنند عبارتند از:
امور عمرانی مانند سدسازی، پل سازی، خطوط انتقال آب و گاز و ….
ادارات دولتی مانند شهرداری ها، شرکت مسکن و غیره.
شرکت های خصوصی فعال در زمینه فتوگرامتری، سنجش از دور و غیره.
کارشناس فعال در حوزه قضایی
سیستم مهندسی
کارگاه برای پروژه های ساختمانی
فعالیت در سازمان های نظامی

نقشه

در نقشه برداری ماهدشت تأثیر کروی بودن زمین تقریباً ناچیز است و زمین را می توان در ناحیه کوچکی صاف در نظر گرفت. وقتی زمین را مسطح فرض کنیم روش نقشه را صافی می نامند و این فرضیه تا زمانی قابل قبول است که مساحت مورد نظر از چند صد کیلومتر مربع بیشتر نشود.بررسی تخت مسطح نقشه برای کارهای مهندسی، معماری، شهرسازی، باستان شناسی، ضبط، املاک، تجاری و اکتشاف استفاده می شود. سیستم تصویر برای نمایش اطلاعات جمع آوری شد‌ه در نقشه استفاده می شود.

انواع استخراج نقشه

با توجه به اهمیت زیاد وکتور نقشه و کاربردهای فراوان آن، مقاطع مختلفی برای آن ایجاد شد‌ه است که یکی از مقاطع وکتور نقشه به شرح زیر می باشد.
• نقشه برداری ژئودتیک نقشه: یکی از قوانین اساسی برای تعیین موقعیت می باشد. با استفاده از این بردار نقشه سطح زمین و ابعاد آن اندازه گیری و نمایش داد‌ه می شود. ژئودزی به شاخه های مختلف ژئودزی فیزیکی، ماهواره ای و دینامیکی تقسیم می شود.
• نقشه برداری توپوگرافی نقشه: در بررسی توپوگرافی نقشه علاوه بر نشان دادن ویژگی های سطحی، ارتفاعات نقاط به خوبی مشخص می شود. نقشه به دلیل عرض های مختلف ارتفاع و چند برابری به طور گسترده در پروژه های ساختمانی استفاده می شود و در مدیریت حوادثی مانند سیل و زلزله کمک زیادی می کند.

فتوگرامتری زمینی: در فتوگرامتری زمینی یا با برد کوتاه، تصاویر ناحیه مورد نظر با استفاده از دوربین های مخصوص گرفته می شود و در جهت نقشه گرفته می شود. این نوع وکتور نقشه در زمینه های پزشکی و باستان شناسی کاربرد دارد.

 Hydrographic Survey (Hydrography):

نقشه Hydrographic Survey یا هیدروگرافی برای تهیه داد‌ه ها از اعماق آب دریاها، اقیانوس ها و رودخانه ها استفاده می شود. برای اندازه گیری عمق آب از روش های مختلف و تجهیزات مناسب با این نوع پیمایش نقشه استفاده می شود.
برای تعیین مسیر کشتی ها و زیردریایی ها از بررسی هیدروگرافی نقشه استفاده می کنند و به عنوان راهنما عمل می کنند. برخی از کاربردهای دیگر این بردار نقشه برای تعیین اندازه جزر و مد و همچنین تعیین خطوط لوله نفت و گاز در حال نصب در زیر دریا است.
• نقشه یا بردار سنجش از دور (RS): در این بردار نقشه داد‌ه های مهمی با استفاده از امواج الکترومغناطیسی که از سطح زمین منعکس می شوند به دست می آید.بردار نقشه برای مواردی مانند ایجاد یک مدل دیجیتالی از زمین و ایجاد پوشش های نقشه استفاده می شود.

 نقشه Military Survey

نقشه Military Survey در مناطق جنگی کاربرد زیادی دارد و با استفاده از آن می توانید قسمت هایی از منطقه تحت قرارداد را تحت پوشش قرار دهید و برنامه ریزی های مناسب و همچنین برای مواردی مانند امور دفاعی و شناسایی نقاط مختلف نظامی و دفاعی انجام دهید. او هست.
• انتخاب مسیر نقشه: با توجه به افزایش وسایل نقلیه و روش های ارتباطی، انتخاب مسیر نقشه بسیار مهم است. در نقشه، مسیر با استفاده از نقشه های قدیمی، عکاسی از منطقه و انجام محاسبات مختلف بررسی می شود. این وکتور نقشه برای طراحی و اجرای جاده ها، راه آهن و … استفاده می شود.

فتوگرامتری هوایی

در فتوگرامتری هوایی، بررسی نقشه با استفاده از پهپاد و بررسی نقشه با استفاده از هواپیما یا ماهواره رایج است. یکی از روش های پرطرفدار امروزه عکاسی با پهپاد نقشه است که دوربین مناسبی را بر روی پهباد نصب می کند و پس از قرار دادن آن در ارتفاع و فضای مورد نیاز از جهات مختلف عکس می گیرد. کاربرد این نوع بردار نقشه برای مواردی مانند تعیین نوع خاک، توسعه شهری، مساحت زمین و غیره کاربرد دارد.
• سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) نقشه Vector: این نوع بردار نقشه داد‌ه های مکانی را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش می کند که به بردارهای نقشه در تصمیم گیری مناسب کمک می کند.

 

 

فیلدهای برداری نقشه نقشه برداری ماهدشت

وکتور نقشه در زمینه های متنوع و کاربردی فعال است که شامل موارد زیر می باشد.
• نقشه Urban Direction: با توجه به اینکه شهرها تأثیرات طبیعی و مصنوعی زیادی دارند، نقشه Urban Direction عملی است. در برنامه ریزی شهری نقشه باید تمام عوامل طبیعی و مصنوعی در نظر گرفته شود. این وکتور نقشه برای طراحی و ساخت و یا گسترش و توسعه مناطق شهری و روستایی استفاده می شود. در نقشه از مقیاس های بزرگ برای نقشه برداری شهری با توجه به نوع مضرب استفاده می شود.
• نقشه Land Survey: در نقشه Land Survey با استفاده از دوربین ها و تجهیزات مناسب از ویژگی های مختلف زمین عکسبرداری می شود. در نقشه برداری زمین نقشه، زوایای هزینه و ابعاد دقیقاً تعریف شد‌ه است. این نوار نقاله نقشه در موقعیت های مختلفی مانند ساخت راه آهن، نقشه برداری زمین، نصب دکل های مختلف، پهنه بندی و … کاربرد دارد.
• ضبط زیرزمینی نقشه: ضبط زیرزمینی نقشه نیز با استفاده از تجهیزات ایمنی، دوربین ها و دستگاه های مختلف انجام می شود.این نوع اتوبوس نقشه برای موارد مهمی مانند معدن، تونل، چاه و مترو استفاده می شود و اطلاعات و داد‌ه های مناسبی را در این موارد ارائه می دهد.