نقشه برداری تاکستان

نقشه برداری تاکستان

نقشه برداری تاکستان، علمی است که ریاضیات عملی را با روش‌های اندازه‌گیری و هنر طراحی ترکیب می‌کند و به وسیله آن قسمت‌های زمین با تمام جلوه‌های آن بر روی صفحه نمایش داده می‌شود. بنابراین نقشه تصویر افقی یک منطقه کوچک روی صفحه است.

انواع نقشه برداری

ژئودزی: برای تعیین و بررسی شکل و ابعاد زمین.
توپوگرافی: ترسیم و نشان دادن شکل زمین و محاسبه مساحت و ارتفاع.
هدف اصلی آن سازماندهی نقشه های ارتفاعی است
فتوگرامتری: تهیه نقشه ها با عکاسی هوایی، زمینی یا ماهواره ای.
کارتوگرافی: یا کارتوگرافی که به لایه های ترسیم نقشه اشاره دارد
GIS: سیستم اطلاعات جغرافیایی
RS: سنجش از دور که شامل دریافت اطلاعات از اثرات سطح زمین، بدون تماس فیزیکی است.
که بر اساس تصاویر ماهواره ای است
کاداستر: نماد-نقشه برداری یا نقشه برداری با ارزش قانونی
هیدروگرافی: که شامل تهیه نقشه ها و داده های مکانی عمق آب می باشد

فارغ التحصیلان چه ویژگی هایی دارند

مدیریت فعالیت های نقشه برداری مانند اندازه گیری و اندازه گیری و قرار دادن علائم
نوشتن نقشه های جداگانه
تعیین تجهیزات و ابزار مورد نیاز نقشه برداری
ساخت آثار هنری و طراحی با دست
انجام خدماتی مانند هیدروگرافی و ژئودزی
نظارت و بررسی عملکرد نقشه برداری
استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری مرتبط با نقشه برداری

نقشه های مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود

خطی
عکس
نقشه با کمک تصاویر ماهواره ای

چه مشاغل دیگری ارتباط نزدیکی با شغل نقشه برداری دارند

اداره راه و ترابری
اداره آب
شاخه برق
ایستگاه قطار
اداره جهاد کشاورزی
دفاتر فنی ادارات
دفاتر فنی سازمان ها
دفتر ثبت و اسناد
دانشکده
اداره آموزش فنی و حرفه ای
صنعت نفت

مناطق خدمات

هنر نظامی:

برای تهیه نقشه های نظامی و تعیین نقاط استراتژیک منطقه و برای اهداف نظامی استفاده می شود.

شهر نقشه برداری:

برای تهیه و اجرای طرح و استراتژی جامع و تفصیلی شهرها و روستاها استفاده می شود. مدیر RS، توپوگرافی، GIS، ژئودزی، فتوگرامتری، کاداستر، کارتوگرافی و غیره.

ابزار نقشه برداری تاکستان

به طور کلی زمین نقشه برداری اولین قدم برای شروع کار ساختمانی است. امروزه از بسیاری از ابزارهای نقشه برداری برای تعیین اختلاف ارتفاع نقاط مختلف زمین، تعیین موقعیت مورد نظر در نقشه برداری، بررسی و اندازه گیری شیب زمین و … استفاده می شود.
این ابزار نقشه برداری می تواند به مهندسان و طراحان کمک کند تا اندازه گیری های دقیق تری داشته باشند.به همین منظور ما شما را با پرکاربردترین ابزار نقشه برداری آشنا می کنیم و از هر کدام استفاده کنید.

1. میخ نقشه برداری

میخ های نقشه برداری معمولا به صورت چوبی و فلزی در بازار موجود است. معمولاً از میخ های چوبی در مکان های سفالی و میخ آهنی در مکان های سنگی و سخت استفاده می شود.
این میخ ها به منظور نشان دادن نقاط مورد نظر به داخل زمین کوبیده می شوند. در صورت نیاز به ثابت ماندن نقاط خاصی برای مدت طولانی می توان از مکعب های بتنی (نماد) به جای میخ نقشه برداری استفاده کرد.

2. نمایه

از دیگر امکانات نقشه برداری می توان به شاخص اشاره کرد. این خطوط معمولاً فلزی یا پارچه ای هستند که در 10 متر، 20 متر، 30 متر، 50 متر و 100 متر قابل ساخت هستند.
معمولا اندازه روی این نوارها بر حسب سانتی متر نوشته می شود. تا بتوانید تمام اندازه ها و ابعاد را به روشی کاملا دقیق اندازه گیری کنید.

3. جالن

یکی از پرکاربردترین ابزارهای نقشه برداری در اندازه گیری اختلاف ارتفاع زمین جالان است.
جالن ها میله های فلزی یا چوبی هستند که برای اندازه گیری ارتفاع با دو رنگ مشخص می شوند.اگر این میله ها فلزی باشند به صورت لوله های تو در تو هستند که طول آنها تا دو متر افزایش می یابد. البته اگر در شب بخواهند بعضی جاها را اندازه گیری کنند از پروژکتور در خیابان استفاده می کنند.
4. تعادل

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی نقشه برداری تاکستان سطوح است. ترازها را می توان در انواع ساده، با پیچ حرکتی ارتفاع، اتوماتیک و دو ترازو استفاده کرد. این ابزارهای نقشه برداری اغلب برای اندازه گیری خطوط افقی و عمودی استفاده می شوند. از سوی دیگر می توان از ابزار نقشه برداری برای اندازه گیری یک نقطه در ارتفاعات بالا استفاده کرد.
اغلب، وقتی از سطوح به زمین نگاه می کنید، می توانید خطوط افقی و عمودی گسترده ای را مشاهده کنید که برای نشان دادن خطوط مستقیم افقی و عمودی طراحی شده اند. بهترین سطوح دارای انواع خودکار هستند که می‌توانند به‌طور خودکار خطوطی را که می‌خواهید حتی اگر کمی تنگ باشند، در یک راستا نگه دارند.

5. تئودولیت

تئودولیت ها از جمله پرکاربردترین ابزارهای نقشه برداری هستند.که از قسمت های مختلفی ساخته شده و هر کدام کارکرد خاصی دارند. یکی از ویژگی های این دستگاه نقشه برداری دوربین دستگاه می باشد. که حول یک موقعیت افقی می چرخد.
قسمت بعدی این دستگاه علیداد است. که یک مقطع افقی و دو شاخه عمودی دارد. در قسمت سوم این دستگاه دایره ای وجود دارد که با توجه به مشخصات و داده های روی آن ساخته شده است. از پایه دستگاه برای نصب دوربین و سایر لوازم الکترونیکی نیز استفاده می شود.

ساخت این دستگاه ها به شرح زیر است

قرار دادن دستگاه روی پایه و حرکت آن باید به گونه ای باشد که دستگاه صاف و بدون لرزش باشد.
قسمت های افقی دایره باید کاملاً با محورهای عمودی دستگاه هماهنگ باشد.
تمام موقعیت های دید دستگاه باید کاملاً عمود بر موقعیت افقی باشد.

پهپاد از دستگاه جدید نقشه برداری

از مدرن ترین تجهیزات نقشه برداری می توان به پهپادها اشاره کرد. استفاده از پهپادها می تواند کیفیت عکاسی از زمین را بهبود بخشد و کنتراست بالای نقاط مختلف زمین را مشاهده کنید. از سوی دیگر استفاده از پهپادها امکان بازرسی مرزهای زمینی را در مقیاس وسیع فراهم می کند پهپادهای نقشه برداری بدون سرنشین هستند که از راه دور قابل کنترل هستند.از سوی دیگر، این مواد نقشه برداری به عنوان یک اندازه گیری با استفاده از دوربین های تصویر استفاده می شود.

مزایای این پلت فرم نقشه برداری در زیر آمده است

استفاده از پهپادها امکان عکس برداری از مناطق صعب العبور و دارای موانع را فراهم می کند.
کیفیت بالای تصاویر جمع آوری شده توسط پهپادها از دیگر مزایای این دستگاه نقشه برداری است.
زیرا با کمک این دستگاه ها می توانید بدون هیچ مانع و محدودیتی عکس بگیرید. از دیگر مزایای پهپادها می توان به افزایش سرعت تصویربرداری و صرفه جویی در زمان تصویربرداری اشاره کرد.
استفاده از پهپادها این امکان را فراهم می کند که با استفاده از کارگران کمتر، به راحتی با دقت بسیار بالا عکس بگیرید. به همین دلیل استفاده از پهپاد در هزینه عکاسی نیز صرفه جویی می کند.
کاهش خطرات جانی و مالی از دیگر مزایای این تسهیلات نقشه برداری است. زیرا در مناطق خطرناک و محدود به راحتی می توان با استفاده از پهپادها در قالب ریموت از زمین عکس های کامل گرفت.
نقشه برداری از مناطق با دسترسی کم یا بدون دسترسی نیز از دیگر ویژگی های مثبت پهپادها است.پهپادها نیز مانند سایر تجهیزات نقشه برداری دارای معایبی هستند که از جمله معایب پهپاد می توان به موارد زیر اشاره کرد.
اگر پرندگان و حیوانات این مواد را ببینند، ممکن است تصویر توسط این حیوانات و پرندگان مختل شود.
شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر عملکرد پهپادها دارد. به همین دلیل در شرایط بد جوی امکان استفاده از این دستگاه وجود ندارد.