تفاوت تفکیک و افراز ملک 

تفاوت تفکیک و افراز ملک

تفاوت تفکیک و افراز ملک: یکی از مشکوک ترین مسائل حقوقی در سال های اخیر، مقوله تقسیم اموال است. بسیاری از مردم تصور می کنند که تفکیک مترادف با تقسیم اموال است، در حالی که تفاوت های زیادی بین این دو موضوع از نظر مکانیسم قانونی وجود دارد. چقدر با تقسیم املاک آشنایی دارید؟ به نظر شما درخواست تقسیم ملک چگونه باید انجام شود؟ با یک وکیل املاک پیگیری کنید.

تفکیک مالکیت به چه معناست؟

تفاوت تفکیک و افراز ملک: زمینی به مساحت 1500 متر مربع وجود دارد. این زمین دارای 3 مالک است که به صورت مشترک مالک آن هستند. اکنون مالکان این زمین قصد دارند زمین خود را به 3 قسمت 500 متری تقسیم کنند. همچنین اگر مالک زمین مجرد باشد و قصد دارد زمین خود را به قطعات کوچکتر تقسیم کند. آیا از نظر شرعی چنین چیزی امکان پذیر است؟
بله، صاحبان این زمین می توانند زمین خود را از طریق تقسیم املاک تقسیم کنند. تقسیم بندی مختص املاک است و درخواست آن باید به اداره ثبت ارائه شود.
از نظر حقوقی، تقسیم به معنای تقسیم املاک به قطعات کوچکتر است. کلیه مراحل تفکیک از طریق اداره ثبت انجام می شود و در پایان تصمیم برای متقاضی یا متقاضیان تفکیک نامه و تفکیک نامه صادر می شود.با تقسیم دولت به تقسیم و تقسیم، زمین از بین نمی رود و در واقع تقسیم بر اساس صلح انجام می شود. اما در دو مورد زیر، قانون تفکیک قضایی اجباری را ضروری می داند:

در صورتی که ملک مشاع باشد و بین شرکا توافقی صورت نگیرد.
در میان شرکای غایب مفقود یا رها شده وجود دارد.
پس از تقسیم ملک، اصل سند باطل می شود و با تنظیم سند تقسیم، عملیات تقسیم خاتمه می یابد. املاک انفرادی قابل واگذاری و فروش است و هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد.

درخواست تقسیم ملک

تفاوت تفکیک و افراز ملک: امکان درخواست تقسیم مالکیت برای املاک مشاع و جداگانه وجود دارد. با این تفاوت که روند انجام کار برای همه متفاوت است در رابطه با درخواست تفکیک ملک ابتدا باید نحوه مالکیت را در نظر بگیرید. برای املاکی که یک مالک دارند، مشکل ساده است. کافی است صاحب ملک تقاضای تقسیم ملک خود را به اداره ثبت تسلیم کند و صورت جلسه تقسیم را دریافت کند.
لازم به ذکر است که در مورد املاک مشاع، تفکیک ملک موجب از بین رفتن اموال مشاع و مشترک آن نمی شود. در نسبتی که شرکا در قسمت مادری و اصلی شریک هستند در قسمت های جداگانه نیز شریک هستند.زمینی به مساحت 1000 متر مربع با 4 مالک را در نظر بگیرید. سهم هر شریک 250 متر مربع از این زمین می باشد. یعنی یک و نیم دونگ یا یک چهارم آن. اکنون شرکا تقاضای تقسیم ملک را کرده اند. فرض کنید این زمین به 10 قسمت 100 متری تقسیم شده است. پس از تقسیم، هر شریک صاحب یک و نیم دونگ یا یک چهارم از هر قطعه زمین خواهد شد. مالکیت همه شرکاء در تمام قسمتهای منفک باقی می ماند و هر یک به اندازه سهم اصلی خود در قسمتهای جداگانه شریک می شوند.

افراز ملک یعنی چه؟

توزیع اموال مختص املاک و مستغلات مشترک است و در مورد املاک فردی صدق نمی کند. تقسیم اموال به معنای تقسیم سهام اشخاص در ملک مشاع است. در واقع نوعی تقسیم اموال است که مالکیت را از حالت مشترک خارج می کند.
مشاهده زمین 1500 متری با 3 مالک. این گونه اموال در اصطلاح حقوقی به عنوان اموال عمومی شناخته می شود و دارای مالکیت مشترک است. مالک اول یک دانگ، مالک دوم 3 دانگ و صاحب چهارم 2 دانگ از این زمین دارند که اکنون یکی از مالکان قصد دارد سهم خود را از زمین مادر جدا کرده و دارایی های خود را راه اندازی کند. در چنین شرایطی می توان سهام هر یک از شرکاء را از حالت مشترک خارج کرد و با درخواست انتقال مالکیت به آن وضعیت جداگانه داد.مقداری که از زمین اصلی جدا می شود با توجه به سهم اولیه هر یک از شرکا تعیین می شود. در مثال فوق 750 متر مربع معادل سه دانگ زمین مالک دوم محسوب می شود. مالک اول 250 متر و مالک دوم 500 متر زمین دارد. بدین ترتیب مالکیت و مشارکت مشترک آنها پایان می یابد.

درخواست انتقال مالکیت

درخواست آزادسازی اموال از طریق دادگاه صالح امکان پذیر است. اما از طریق ارگان های ثبت شده نیز قابل انجام است. با توجه به اینکه در انتقال ملک، سهام تجدیدنظرخواه از زمین مادر جدا می شد، بیشتر برای حل اختلاف بین شرکا استفاده می شد. به همین دلیل توافق بین شرکا در این مورد اهمیت چندانی ندارد. در حالی که در مقوله تقسیم اموال، تقسیم با رضایت و توافق همه شرکا انجام می شود.

بنابراین هر یک از شرکا می توانند تقاضای تقسیم ملک را ارائه و نسبت به تقسیم آن از دادگاه اقدام کنند.
برای درخواست معافیت ملک باید توجه داشت که ملک مورد نظر دارای سند رسمی است. درخواست معافیت املاک بدون سند رسمی امکان پذیر نیست.رئیس اداره ثبت به درخواست افراز ملک پرونده ملک را جهت نقشه برداری ثبتی ارسال می کند و نقشه برداری و بازرسی محلی ملک را آغاز می کند.
پس از انجام مراحل فوق در صورت موجود بودن ملک مورد نظر به کلیه شرکا اطلاع رسانی خواهد شد. برای شرکاء 10 روز حق اعتراض وجود دارد که قابل طرح در دادگاه محل ملک می باشد. در صورت عدم اعتراض ملک فروخته می شود و شرکا حق اعتراض ندارند.