تبدیل utmبه مختصات در کردان

سیستم مختصات جغرافیایی چیست؟ مختصات معمولاً طوری انتخاب می شوند که یک عدد نشان دهنده موقعیت عمودی یا ارتفاع نقطه مورد نظر باشد و دو عدد موقعیت افقی را مشخص کنند. انتخاب های رایج برای سیستم های مختصات ارتفاع، طول و عرض جغرافیایی است. در ادامه برای شناخت بیشتر تبدیل utmبه مختصات در کردان با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم محل سکونت خود را تعیین کنیم، از مختصات جغرافیایی استفاده می کنیم. از سیستم مختصات جغرافیایی، هر نقطه را می توان با دو عدد مشخص کرد تا موقعیت آن در کل کره زمین مشخص شود. یکی طول و دیگری عرض. برای توصیف این سیستم باید مختصات مدار و نصف النهارها را بدانیم.

مدارها

با توجه به شکل، بزرگترین دایره افقی طرح استوا و سایر دایره های موازی مدار هستند.

نصف النهارها

خطوط اتصال قطب شمال و جنوب یک دایره نصف النهار هستند. یکی از آنها به عنوان نصف النهار اصلی انتخاب می شود.

تبدیل utmبه مختصات در کردان

طول و عرض جغرافیایی

همانطور که در شکل نشان داده شده است، زاویه ای که هر نقطه با صفحه استوایی ایجاد می کند، عرض جغرافیایی و زاویه ای که نصف النهار هر نقطه با نصف النهار اول ایجاد می کند، طول جغرافیایی است.ویژگی های

سیستم مختصات جغرافیایی

مرکز آن مرکز زمین است.
محور Y آن از مرکز زمین تا قطب شمال امتداد دارد.
صفحه هیپوتنوزی که از محور y می گذرد نصف النهار نامیده می شود.
یکی از نصف النهارهایی که از گرینویچ می گذرد به عنوان نصف النهار اول انتخاب می شود.
محور X آن از مرکز زمین تا نصف النهار اول (گرینویچ) امتداد دارد.
صفحه ای که از مرکز زمین و عمود بر محور Y می گذرد، صفحه استوایی نامیده می شود.
اگر یک خط فرضی عمود بر بیضوی در هر نقطه از زمین رسم کنیم
زاویه تشکیل شد‌ه توسط صفحه استوایی را عرض جغرافیایی (φ) می گویند.
زاویه ای که از نقطه میانی خط تشکیل می شود، طول (λ) نامیده می شود.

سیستم تصویر چیست؟

تبدیل utmبه مختصات در کردان:سطح زمین هندسی با ارتفاعات زیاد و کم نیست. برای تهیه نقشه سطح، ابتدا زمین هندسی با فرمول های ریاضی تعریف می شود. این سطح هندسی اساس بیضوی است. اثرات سطحی بر اساس این بیضوی شرح داد‌ه شد‌‌ه است. سپس از بیضوی به سطوح دیگر توضیح داده می شود که می توانند به عنوان صفحات گسترش یابند. این ناحیه قابل گسترش معمولاً به عنوان یک استوانه یا صفحه انتخاب می شود.یک مدل ریاضی مبتنی بر توصیف سطح گسترده از بیضوی ، سیستم تصویر نامیده می شود.

تبدیل utmبه مختصات در کردان

سیستم تصویر UTM چیست؟

این به عنوان رابط استوانه ای در سیستم مختصات استفاده می شود. استوانه قابل گسترش است. یعنی می توان یک استوانه را با برش به یک سطح صاف تبدیل کرد. استوانه ها برای تصاویر ثانویه در نقشه های بیضوی استفاده می شوند.
در این سیستم، کل زمین از چپ به راست به 60 منطقه یا منطقه بر اساس نصف النهار 180- درجه (سواحل غربی آمریکای شمالی) تقسیم می شود. هر یک از این مناطق دارای سیستم مختصات مستقل بوده و شامل 6 درجه طول جغرافیایی می باشد. نقشه های منطقه ای بیشتر از 6 درجه را نمی توان در این سیستم نمایش داد.
به همین دلیل این سیستم مختصات برای نقشه های بزرگ و متوسط ​​مناسب است. معمولاً برای نقشه های مقیاس کوچک استفاده نمی شود.
در این منظومه، زمین به 60 خط استوا که هر کدام 6 درجه طول دارد، با مرکز نصف النهار در 180- درجه غربی (ساحل غربی آمریکای شمالی) تقسیم می شود.شمارش از غرب به شرق شروع می شود و به هر گوشه یک زون می گویند که شامل یک عدد از 1 تا 60 است.
تقسیم مشابهی در مورد مدار وجود دارد که موازی با استوا است و این تفاوت فقط تا 80 درجه عرض شمالی و جنوبی است. بنابراین به عرض جغرافیایی 80 درجه جنوبی، 8 درجه شمالی تقسیم می شود و تا 80 درجه عرض شمالی یا 20 8 درجه که با حروف لاتین نامیده می شود ادامه می یابد. (با حذف حروف I و O) از جنوب به شمال برچسب گذاری شد‌ه اند.

تبدیل طول و عرض جغرافیایی به UTM

تبدیل utmبه مختصات در کردان:محاسبه مختصات UTM بر اساس زوایای طول و عرض جغرافیایی یک کار دشوار و پیچیده است، بنابراین می توان از نرم افزار برای محاسبه آنها استفاده کرد.

سیستم مرجع جهانی WGS84

نام برخی از بیضوی های جهانی یا بین المللی:
1. بیضوی آکسفورد (آکسفورد)
2. بیضوی W.G.S 66
3. بیضوی W.G.S 72
4. بیضوی W.G.S 84
امروزه بیضوی W.G.S 84 نیز مبنای مشاهدات GPS است، ماهواره ها مختصات را در این سیستم مختصات ارسال می کنند و GPS محاسبه را محاسبه و موقعیت نقطه مورد نظر را بر اساس W تعیین می کند.G.S. 84 انجام خواهد داد.
همچنین مبنای محاسبه ارتفاع نقاط، سطح اقیانوس ها است که اگر بر روی سطح زمین بیرون زده شود و آن را قطع کند، شکل خاصی به خود می گیرد که به آن ژئوئید می گویند. در حال حاضر ارتفاع هر نقطه از سطح زمین با استفاده از GPS اندازه گیری می شود.
نرم افزار Arc GIS دارای بیضوی های بسیاری برای مناطق مختلف جهان و همچنین ابزاری برای تبدیل بیضوی ها به یکدیگر می باشد.

تبدیل utmبه مختصات در کردان

 

سیستم جغرافیایی جهانی یا WGS84

سیستم مرجع ژئودزیکی عمومی برای تمامی محاسبات موقعیت یابی جهانی است. در این سیستم، زمین به جای یک کره، بیضوی در نظر گرفته می شود. مانند سایر بیضوی ، قطر 2 برای کره زمین محاسبه می شود. این بیضوی دارای یک نیمه قطر اصلی 6,378,137 متر و یک نیمه قطر فرعی 6,356,752.3142 است. اهمیت دانستن این نکات در این است که این دو عدد مبنای تمامی محاسبات بعدی است.