تبدیل utmبه مختصات در کرج

‌ سیستم مختصات جغرافیایی چیست؟ سیستم مختصات جغرافیایی یک سیستم مختصاتی است که با استفاده از آن می توان مکان هر نقطه از سطح زمین را با تعدادی رقم تعیین کرد. مختصات معمولاً طوری انتخاب می شوند که یک عدد نشان دهنده موقعیت عمودی یا ارتفاع نقطه مورد نظر باشد و دو عدد موقعیت افقی را مشخص کنند. یک انتخاب رایج برای یک سیستم مختصات، انتخابی است که شامل ارتفاع، طول و عرض جغرافیایی باشد.در ادامه به شناخت تبدیل utmبه مختصات در کرج میپردازیم.
اگر بخواهیم محل سکونت خود را بدست آوریم از مختصات جغرافیایی استفاده می کنیم. برای تعیین مکان کل کره زمین از سیستم مختصات جغرافیایی، هر نقطه را می توان با دو عدد تعریف کرد. یکی طول جغرافیایی و دیگری عرض جغرافیایی. برای تعیین این سیستم باید مختصات مدار و نصف النهار را بدانیم.

طول و عرض جغرافیایی

تبدیل utmبه مختصات در کرج:زاویه ای که هر نقطه در صفحه استوایی ایجاد می کند، عرض جغرافیایی و زاویه ای که نصف النهار هر نقطه با نصف النهار اصلی ایجاد می کند، طول جغرافیایی است.

تبدیل utmبه مختصات در کرج

 

مدار

بزرگترین دایره فرضی که افقی است خط استوا و سایر دایره های موازی مدار هستند.

نصف النهار

خط اتصال شمال و جنوب دایره نصف النهار است. یکی از آنها به عنوان نصف النهار مبدا انتخاب می شود.

ویژگی های سیستم مختصات جغرافیایی

تبدیل utmبه مختصات در کرج:مختصات در مرکز زمین است.
محور Y آن از مرکز زمین تا قطب شمال امتداد دارد.
صفحه فرضی که از محور Y می گذرد نصف النهار نامیده می شود.
یکی از نصف النهارهایی که از گرینویچ می گذرد به عنوان نصف النهار خانه انتخاب می شود.
محور X آن از مرکز زمین تا نصف النهار اصلی (گرینویچ) امتداد دارد.
صفحه ای که از مرکز زمین و عمود بر محور Y می گذرد، صفحه استوایی نامیده می شود.
اگر خطی موازی با بیضوی در همه جای زمین رسم کنیم
زاویه ای که یک خط با صفحه استوایی ایجاد می کند، عرض جغرافیایی (φ) نامیده می شود.
زاویه ای که خط با مبدا نیم کمان می سازد طول جغرافیایی (λ) نامیده می شود.

سیستم گرافیک در مختصات جغرافیایی

سطح زمین یک سطح غیر هندسی با ارتفاعات زیاد و کم است. برای تهیه نقشه سطح زمین ابتدا سطح هندسی با استفاده از فرمول های ریاضی تعریف می شود. این میدان هندسی اساس بیضوی است. جلوه های سطحی در این پایه بیضوی نشان داده شد‌ه است. سپس از بیضوی به سطوح دیگر کپی می شود که می تواند در صفحات گسترش یابد. این سطح گسترده اغلب به عنوان یک استوانه یا صفحه انتخاب می شود.مدل ریاضی بر اساس پیچیدگی ترسیم شد‌ه از بیضوی به ناحیه قابل گسترش، سیستم گرافیکی نامیده می شود.

سیستم گرافیک UTM چیست؟

تبدیل utmبه مختصات در کرج:در این سیستم مختصات، استوانه به عنوان رابط استفاده می شود. استوانه یک ناحیه قابل گسترش است. یعنی می توان استوانه را صاف به شکسته تبدیل کرد. استوانه برای ترسیم سختی از بیضوی روی نقشه استفاده می‌شود.
در این سیستم، کل زمین بر اساس نصف النهار 180- درجه غربی (سواحل غربی آمریکای شمالی) از چپ به راست به 60 منطقه یا منطقه تقسیم می شود. هر یک از این مناطق دارای یک سیستم مختصات مستقل و شامل 6 درجه عرض جغرافیایی است. نقشه های منطقه ای که بیش از 6 درجه عرض جغرافیایی هستند را نمی توان در این سیستم نمایش داد.
به همین دلیل این سیستم مختصات برای نقشه های بزرگ و متوسط ​​مناسب است. و معمولا برای نقشه های کوچک استفاده نمی شود.
در این منظومه، زمین بر اساس نصف النهار 180- درجه غربی (سواحل غربی آمریکای شمالی) به 60 گوه مساوی تقسیم می شود که هر کدام 6 درجه طول دارند. شماره گذاری از غرب به شرق می رود، هر گوشه یک Zone نامید‌ه می‌شود که شامل اعداد 1 تا 60 است.
همین توزیع در مورد مدار به موازات خط استوا وجود دارد، با این تفاوت که فقط 80 درجه شمالی و جنوبی وجود دارد. بنابراین عرض جغرافیایی جنوبی به 80 درجه تقسیم می شود و فاصله شمالی 8 درجه است و تا 80 درجه شمالی ادامه می یابد ، یعنی 20 8 درجه که به حروف لاتین از حروف C تا X می گویند (منهای حروف I). و O) از جنوب به شمال مشخص شد‌‌ه اند.

تبدیل utmبه مختصات در کرج

تبدیل طول و عرض جغرافیایی به UTM در کرج

تبدیل utmبه مختصات در کرج:مختصات UTM بر اساس طول و عرض جغرافیایی وظایفپیچید‌ه ای هستند، بنابراین می توان از نرم افزار برای محاسبه آنها استفاد‌ه کرد.
سیستم مرجع جهانی WGS84
برخی از نام های جهانی یا بین المللی بیضوی عبارتند از:
1. بیضوی آکسفورد (آکسفورد)
2. بیضوی W.G.S 66
3. بیضوی W.G.S 72
4. بیضوی EW.G.S 84
امروزه بیضوی W.G.S 84 نیز مبنای رصد GPS است و ماهواره مختصات را در این سیستم مختصات ارسال می کند و GPS نیز محاسبه را برای تعیین موقعیت نقطه مورد نظر بر اساس W محاسبه می کند.جی اس. 84 نفر از آنها.
همچنین مبنای محاسبه ارتفاع نقطه، سطح دریا است که اگر به صورت فرضی به زیر زمین کشیده شود و آن را برش دهد، شکل خاصی به خود می گیرد که به آن ژئوئید می گویند. در حال حاضر ارتفاع هر نقطه توسط GPS از ناحیه ژئوئید اندازه گیری می شود.
نرم افزار Arc GIS دارای بیضوی های بسیاری برای نقاط مختلف جهان است و همچنین دارای ابزارهایی برای تبدیل بیضوی ها به هر یک می‌باشد.

تبدیل utmبه مختصات در کرج

سیستم جهانی ژئودتیک

یا WGS84 یک سیستم مرجع ژئودتیک استاندارد است که بر اساس آن همه مکان‌های روی زمین محاسبه می‌شوند. در این سیستم زمین یک کره در نظر گرفته نمی شود بلکه بیضوی است. مانند تمام بیضوی های دیگر، 2 قطر برای کره زمین در نظر گرفته شد‌‌ه است. بزرگترین قطر این بیضوی 6,378,137 متر و قطر نزولی 6,356,752,3142 است.